Matično preduzeće Elektroprivrede Republike Srpske raspisalo je tender vrijedan 90.000 maraka za nabavku usluga neposrednog marketinga i medijskog predstavljanja. Ovo preduzeće koje ima monopol na tržištu i koje ima najmanje potrebe za reklamiranje kod kupaca, nastavlja trošiti enormne cifre na marketing, a većina novca prethodnih godina odlazila je provladinim medijima u Republici Srpskoj.

Suma koja se ove godine izdvaja za oko 50 posto je veća nego 2020. kada su iste ove usluge sa istom tehničkom specifikacijom, na dva odvojena tendera vrijedna po 30.000 plaćene ukupno 60.000 KM.

Ovog puta u jednom postupku podijeljenom u dva lota vrijedna po 45 000 KM, traže se televizije koje će omogućiti neposredni marketing i medijsko predstavljanje ovog javnog preduzeća.

Pod neposrednim marketingom podrazumijeva se izrada i objava informacija posvećenih preduzeću, objava intervjua direktora ili drugih predstavnika ERS, kao i emitovanje obavještenja i oglasa. Ista ova usluga sa istom specifikacijom prošle godine koštala je 30.000 KM, a sada je cijena porasla na 45.000 KM. Uslov je da televizija ima analogno pokrivanje regionalnih centara Banjaluka, Trebinje, Foča, Bijeljina i Doboj.

U drugom lotu nabavljaju se usluge medijskog predstavljanja, koje uključuju izradu i objavu informacija o aktivnostima preduzeća sa direktnim uključenjem u TV program, zatim objavu saopštenja i oglasa, gostovanje predstavnika ovog preduzeća u udarnim terminima, kao i izrada i emitovanje oglasa na internet portalu. Sve to prošle godine po procijenjenoj vrijednosti koštalo je 30.000 maraka a tender sa istom tehničkom specifikacijom objavljen je 19.februara 2020. godine.

Sada je procijenjena vrijednost ove nabavke 45.000 a uslov je da TV stanica ima analogno pokrivanje regije Hercegovine, tj. minimalno opština Trebinje, Bileća i Gacko.

Ove dvije nabavke ponavljaju se svake godine, a jedina razlika je što se povećava suma novca koja se izdvaja za ove usluge.

Tako je recimo za nabavku usluga medijskog predstavljanja ERS 2018. godine, koja je imala 5 istih stavki u tehničkoj specifikaciji i gdje je uslov bio pokrivanje regije Hercegovine, tj. (minimalno opština Trebinje, Bileća i Gacko), procijenjena vrijednost tada iznosila 15 000 KM.

Pored ovih nabavki Elektroprivreda RS izdvaja i dodatna sredstva za reklamiranje u štampanim medijima, za objavu oglasa i čestitki, a iste ove usluge nabavljaju se i putem direktnih sporazuma.

Tri elektroprivrede u BIH godinama su među najvećim oglašivačima na tržištu, iako imaju potpuni monopol kada je u pitanju snabdijevanje električnom energijom. Po ocjeni  novinarskih udruženja vlast tako utiče na uređivačku politiku medija koja na ovaj način dobijaju sredstva. Takođe, Transparency International u BIH već dugo upozorava da se novac javnih preduzeća izvlači na razne načine za finansiranje izbornih kampanja političkih stranaka.