Stvaranje i donošenje stabilnog budžeta za državu je kao gradnja temelja za kuću – svaki detalj mora biti pažljivo osmišljen kako bi se osigurala čvrsta i trajna konstrukcija koja će podržati rast i prosperitet svih njenih stanovnika.

Kako se ponašati u situaciji kada usvajanje budžeta kasni od 31.12.2023. godine, a još uvijek nema  ni odluke o privremenom finansiranju koja se mora usvojiti ukoliko budžet nije usvojen za najduže tri mjeseca tekuće godine.

Uzimamo primjer Zakona o budžetima FBiH koji se analogno primjenjuju ne samo na sve budžete na svim nivoima nego i na sve budžetske korisnike i vanbudžetske fondove, direkcije, ustanove, agencije i ostale. U članu 35. Zakona o budžetima FBiH stoji da se budžet mora usvojiti do kraja godine za iduću godinu, a ako se ne usvoji mora se donijeti i usvojiti Odluka o privremenom finansiranju za najduže tri mjeseca tekuće godine, a nakon isteka ta tri mjeseca ništa se ne smije niti može izvršavati od obaveza dok se budžet odnosno finansijski plan ne usvoji.

Zakon je propisao da mora postojati osnov za izvršavanje osnovnih finansijskih obaveza ali nije predvidio prelazno rješenje ako nije usvojen jedan od ova dva dokumenta.

Posljedice neusvajanja budžeta su brojne i mogu biti veoma ozbiljne te imati širok spektar uticaja na državu, njene institucije i građane. Neke od njih su:

  • finansijska neizvjesnost u pogledu planiranja i izvršavanja finansijskih obaveza države,
  • ograničenje u pogledu funkcionisanja države u obavljanju svojih osnovnih funkcija i pružanja usluga građanima, zatim
  • gubitak povjerenja javnosti u sposobnost Vlade da efikasno upravlja javnim sredstvima te provodi planirane programe i projekte, a možda najbitnije od svega su
  • građani i  brojni socijalni programi o kojima dosta njih ovisi.

Evidentno je da u slučajevima kada nisu usvojena ova dva dokumenta zakonodavno tijelo ne ispunjava obaveze propisane Zakonom te ne postoji dokument na osnovu kojeg bi se mogle izvršavati nastale obaveze. Šta se jedino može plaćati u ovakvoj situaciji?

Kreditni rejting zemlje je veoma bitan, pa sa tim u vezi je zakonodavac propisao da se obaveze po osnovu kredita, prema domaćim ili stranim kreditorima moraju izvrštiti!

Izuzetak, osim otplata kredita, su programi koji su posebno finansirani iz donacije posebnih namjenskih izvora i dio dugoročnih projekata.  To su  jedine priznata kategorija rashoda nakon što istekne odluka o privremenom finansiranju ukoliko se budžet ne usvoji na vrijeme, sve drugo se NE izvršava.

Budžet je ključan dokument koji se primarno mora donijeti do 31.12., s fokusom na podsticanje nižih nivoa vlasti da ulože napore u njegovo usvajanje, a odluka o privremenom finansiranju je zamišljena kao „prelazni račun“ dok se isti ne usvoji.

Bitno je napomenuti da još uvijek nije usvojen budžet BiH.

Vidljivo je da razlog za  neusvajanje budžeta i odluke nisu finansijske prirode već isključivo političke prirode. Politika ima važnu ulogu u donošenju budžeta, no treba osigurati da su politički interesi podređeni suštinskim i finansijskim potrebama.

Nepostojanje budžeta ili odluke o privremenom finansiranju ugrožava osnovne funkcije institucija i negativno se odražava na kvalitet života građana. Stoga, kao odgovor, potrebno je da zakonodavno tijelo pronađe kompromis i rješenje za usvajanje oba dokumenta.