U BiH preko 150 funkcionera obavlja duple funkcije ili su u nekom obliku potencijalnog sukoba interesa, pošto se zakon ne primjenjuje ili ne postoji tijelo koje je nadležno da ga sprovodi.

Tako je, na primjer, odbornik u S.O. Prnjavor Bogoljub Saničanin glasao da se Boračkoj organizaciji Prnjavor, čiji je predsjednik, isplati preko 100.000 km u 2019. i 2020. godini iz sredstava namijenjenih finansiranju nevladinih organizacija iz opštinskog budžeta. Zakon o sprečavanju sukoba interesa u Republici Srpskoj to ne dozvoljava ali je, uprkos tome uvidom u grantove koje je ovo udruženje dobijalo jasno je da je Saničanin, kao odbornik, omogućio organizaciji kojom predsjedava isplatu iznosa koji je veći nego što je zakonom dozvoljeno.

Željko Vučurević je, preko svoje privatne firme, od Grada Trebinja i „H.E. na Trebišnjici“ dobio ugovore vrijedne preko 79.000 KM u periodu između 2016. i 2020. kada je on bio odbornik u Skupštini Grada Trebinje, što je protivno zakonu što je takođe zabranjeno Zakonom.

Drago Gužvić, odbornik u Opštini Šekovići, istovremeno obavlja funkciju v.d. direktora JP „Komunalac“ Šekovići. Iako zakon ne dozvoljava da sjede u upravi javnih preduzeća, u RS se to zaobilazi tako što se izabrani zvaničnici imenuju kao „vršioci dužnosti“, što Komisija za utvrđivanje sukoba interesa u organima vlasti Republike Srpske tumači kao “funkciju ograničenog kapaciteta” te tvrdi da se tako imenovani funkcioneri ne nalaze u sukobu interesa iako obavljaju dodatne funkcije.

Sa druge strane, u Federaciji BiH od 2013. ne postoji tijelo koje može da utvrdi sukob interesa, pa ova pojava prolazi bez sankcija.

Tako je Aladin Ćerimović, vijećnik iz Velike Kladuše u isto vrijeme savjetnik premijera USK, što su, po važećem Zakonu, nespojive funkcije. On je uz to i član nadzornog odbora JP “Komunalije” d.o.o. Velika Kladuša što je još jedan osnov po kom je ovaj funkcioner u sukobu interesa, koji se ne može spriječiti zbog nepostojanja nadležnog tijela.

Nakon prijave Transparency International u BiH, Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine pokrenula je postupak oduzimanja mandata vijećniku u općinskom vijeću Velike Kladuše Aladinu Ćerimoviću.

Sve navedene situacije pokazuju da su zakoni za sprečavanje sukoba interesa u praksi obesmišljeni ili je njihovo sprovođenje suštinski onemogućeno budući da političkim akterima to nije u interesu. Stoga je neophodna što hitnija izmjena zakona koji tretiraju ovu oblast na svim nivoima u BiH, na šta TI BiH godinama upozorava, naročito jer je to i jedan od 14 prioriteta BiH za sticanje kandidatskog statusa za članstvo u Evropskoj uniji.

Svi podaci o višestrukim mandatima, dodijeljenim grantovima udruženjima, članovima uprava javnih preduzeća su dobijeni pomoću javno dostupnih baza podataka kojima raspolaže TI BiH:

Baza javnih ustanova u BiH – informacije o javnim ustanovama sa podacima o broju zaposlenih, budžetima i iznosima naknada za članove upravljačkih struktura na svim nivoima u Bosni i Hercegovini.

Registar nosilaca javnih funkcija – informacije o mandatima izabranih i imenovanih zvaničnika na svim nivoima vlasti u BiH.

Praćenje raspodjele javnih sredstava udruženjima i fondacijama – informacije o iznosima, kriterijuma i krajnjim korisnicima javnih sredstava za finansiranje rada udruženja građana i fondacija u Bosni i Hercegovini.

Baza javnih preduzeća – baza sa osnovnim podacima o poslovanju, finansijskim pokazateljima, izdacima za plate, rukovodiocima i članovima uprava javnih preduzeća u Bosni i Hercegovini.