Uslovi tendera koji je raspisao Poljoprivredno–prehrambeni fakultet u Sarajevu podsjećali su na prodajni katalog Volksvagenovih automobila marke Passat. Da to nije u redu i sami su priznali, poništili postupak, raspisali novi i na kraju ponovo kupili Passat iz istog kataloga. Tako je ukratko izgledao proces nabavke skupocjenog vozila marke Passat B8 za potrebe ove obrazovne ustanove, koji je na kraju plaćen oko 57.000 maraka.
Uprava Fakulteta raspisala je tender za nabavku automobila krajem oktobra ove godine, a Transparency International u BIH uputio je prijavu Agenciji za javne nabavke zbog diskriminatorskih uslova, koji su značajno ograničili konkurenciju. Praktično, bilo je moguće samo ponuditi automobil marke Passat, jer su uslovi tendera faktički bili prepisani iz prodajnog katologa, poput uslova da snaga motora mora biti minimalno 110/150 kW/KS, zapremina minimalno 1968 cm3, a uslov je bio i da vozilo ima multikolizionu kočnicu koja je karakteristična za vozila iz Volkswagen grupacije u smislu sistema za izbjegavanje sudara, te da ima 3-zonski automatski klima uređaj Climatronic i brojnu opremu karakterističu baš za ovo vozilo.
Na tender se prijavio samo jedan ponuđač, a nakon prijave TI BiH reagovala je Agencija za javne nabavke, koja je upozorila upravu Fakulteta, pa je došlo do poništenja postupka. U dopisu Agenciji, dekan Fakulteta priznao je propust i obećao da će da ispravi diskriminatorske odredbe.
„Ugovorni organ izvršio je uvid u Aneks 7 tenderske dokumentacije i prodajni katalog Volkswagen Passat automobil i utvrdio da su navodi Transparency International u BiH utemeljeni, odnosno da tehnička specifikacija iz Aneksa 7 tenderske dokumentacije svim kandidatima/ponuđačima ne omogućava jednak i nediskriminirajući pristup nadmetanju. U ponovnom postupku nabavke ugovorni organ će zbog nedovoljnog poznavanja postupka nabavke, angažovati specijaliste i sačiniti tehničku specifikaciju sukladno članu 54. stav (1) Zakona o javnim nabavkama, tako što će svim kandidatima biti omogućen jednak i nediskriminirajući pristup nadmetanju“, navodi se u odgovoru koji je Agenciji za javne nabavke BiH poslao dekan Poljoprivredno'prehrambenog fakulteta u Sarajevu.
Postupak je poništen, a kada se činilo da će ugovorni organ odustati od namjere da kupi očigledno unaprijed odabrani model vozila, uslijedio je novi tender. Uslovi su promijenjeni, pa je tražena zapremina motora smanjena sa 1968ccm na 1900ccm, izbacili su dimenziju guma, multikolizionu končnicu, ali su dodali uslov da vozilo mora biti minimalne dužine 4700 mm. Izmijenjenu tendersku dokumentaciju preuzelo je 12 ponuđača, ali je samo Autocentar Školjić iz Tešnja dostavio ponudu i Fakultetu prodao vozilo Pasat B8 za 57.028,20 maraka.
Angažovanje „specijalista“ za javne nabavke koje je obećao dekan Fakulteta, očigledno nije pomoglo da se poveća konkurencija, jer uslove drugog postupku mnogi ponuđači očigledno nisu mogli da ispune. Zato nije ni moguće utvrditi da li se za uloženi novac dobila i najbolja vrijednost. Zbog ovakvih i sličnih primjera organičavanja konkurencije, u BIH je sve manje ponuđača koji uopšte učestvuju u javnom nadmetanju, a to je pokazao monitoring javnih nabavki koji provodi Transparency international u BiH. Tokom 2015. godine, na jedan tender u prosjeku se prijavljivalo 2,57 ponuđača, a tokom 2017. ta brojka je spala na 1,97 uprkos povećanju potrošnje, broja postupaka i broja ugovornih organa.
* Praćenje pojedinačnih postupaka javnih nabavki rezultat je projekta “Da javne nabavke budu javne“